Boomfeestdag bij het Voedselbos in Huizen

Alexander Poort, De Gooi-en Eemlander 20-3-2024

Leerlingen van de groepen 6 van de Rehobothschool en de Tweemaster uit Huizen hebben bomen en struiken geplant bij het Voedselbos Huizen.

HUIZEN

Hazelaars voor het Notenlaantje. Lijsterbessen in het Notenbos. En wat sneller groeiende frambozen en bessen in het snoepbos. Dat zijn de nieuwe aanwinsten van het Voedselbos Huizen die woensdag zijn aangeplant door een kleine zestig leerlingen van de groepen zes van de Tweemaster en de Rehobothschool.

Het Voedselbos Huizen organiseerde deze dag in het kader van de Nationale Boomfeestdag. „Een initiatief dat een paar jaar geleden in een bezuinigingsronde is geschrapt, maar dat wij nieuw leven in hebben geblazen”, vertelt Margot Leeuwin, een van de initiatiefnemers van het Huizer Voedselbos. „We hebben twee scholen uit de buurt van het Voedselbos gevraagd of ze mee wilden doen en die waren direct enthousiast.”
De nieuwe aanplant voor het Voedselbos is betaald door een sponsor. Vanuit de gemeente was er geen geld beschikbaar. „De gemeente heeft de komst van de burgemeester bijgedragen”, lacht Leeuwin. Een welkom extraatje. „Je merkt toch altijd dat de kinderen dat leuk vinden. En de burgemeester heeft ook even geholpen.”
Behalve het planten van de nieuwe bomen en struiken had de boomplantdag ook een educatief karakter. Voorafgaand had een van de klassen al les gehad over wat een Voedselbos precies is en wat ervoor nodig is. De andere klas heeft bij de kinderboerderij eerst nog een film bekeken over de achtergronden van een Voedselbos. Dit soort educatie is een van de zaken die Stichting Voedselbos Huizen in de toekomst meer wil gaan doen. „We zijn bezig met het ontwikkelen van een lesprogramma. Ook vandaag merk je weer hoe weinig kinderen weten van de natuur en van hoe dingen groeien.”
De leerlingen van de Rehobothschool en de Tweemaster, die hebben geholpen met het planten, hebben de kennis in ieder geval een beetje bij kunnen spijkeren. Behalve met het planten van de bomen en struiken, hebben ze ook geholpen met de watertoevoer en het vruchtbaar maken van de grond met bodemverbeteraar. „Ze hebben in ieder geval veel geschept en gegraven”, besluit Leeuwin. Voor de meeste kinderen was het leerzame deel van de dag leuk, maar favoriet was toch hijsje na al het harde werk.